Основи
здоров’я
Предмет «Основи
здоров’я» має головну мету – розвивати в учнів здоров’язбережувальну
компетентність: набувати знань про здоров’я і безпеку, розвивати навички
безпечної поведінки для життя і здоров’я, набувати досвіду здорового і
безпечного способу життя, формувати в учнів ціннісне ставлення до власного
життя і здоров’я.
Тому при
оцінюванні навчальних досягнень учнів необхідно враховувати володіння ними
здоро’язбережувальними компетенціями, що виражаються у дієвості знань, умінь і
навичок, мотивацій до здорового і безпечного способу життя та його дотримання.
В основу
оцінювання навчальних досягнень учнів покладено об’єкти і характеристики
навчальних досягнень учнів, які адекватно відображають рівень оволодіння ними
здоров’язбережувальними компетенціями. Їх перелік наведено у таблиці.
|
Об’єкт оцінювання
|
Характеристики навчальних
досягнень
|
|
1. Знання
|
Називає (елементи,
складові, принципи, предмети, явища щодо здоров’я і безпеки, способи
здоров’язбережувальної діяьності )
|
|
Пояснює (деталізує,
доводить, аргументує свою відповідь)
|
|
|
Аналізує
(виділяє істотні ознаки предметів і явищ, основні елементи і складники,
встановлює функціональні і причиновонаслідкові зв’язки щодо здоров’я і
безпеки)
|
|
|
Оцінює (порівнює
варіанти фактів, уявлень, понять щодо здоров’я та безпеки; визначає їх
переваги і недоліки; обирає відповідні критерії для упорядкування цих
варіантів)
|
|
|
2. Уміння і навички
|
Відтворює (у
стандартних ситуаціях виконує дії, які складають відповідні
здоров’язбережувальні уміння і навички)*
|
|
Застосовує (демонструє
здатність застосовувати здоров’язбережувальні уміння і навички у частково
змінених ситуаціях; виявляє здатність творчо мислити, аналізувати і оцінювати
нові/частково змінені ситуації, адекватно застосувати здоров’язбережувальні
уміння і навички в ситуаціях, передбачених програмою і частково змінених)
|
|
|
Розвиває
(характеризує здатність визначати конкретні цілі, встановлювати пріоритети,
складати план дій, налаштовуватися на успіх, наполегливо удосконалювати навички, сприятливі для здоров’я і безпеки)
|
|
|
3. Мотивація
|
Позитивні ставлення (демонструє
усвідомлення цінності і переваг здорового і безпечного способу життя для себе
та оточуючих)
|
|
Позитивні наміри (демонструє
психологічну налаштованність на дотримання правил здорового способу життя і
безпечної життєдіяльності)
|
|
|
Рішучість (демонструє
усвідомлення учнем необхідності докладання особистих зусиль; його
послідовність і наполегливість у реалізації позитивних намірів щодо здоров’я
та безпечної життєдіяльності)
|
|
|
4. Реальна поведінка (діяльність у конкретних ситуаціях)
|
Здоров’язбережувальна (дотримується правил здорового і безпечного способу життя особисто)
|
|
Адвокаційна (сприяє
залученню до здорового і безпечного способу життя інших; характеризує активну
і соціально спрямовану життєву позицію учня, його здатність пропагувати,
переконувати, підтримувати інших)
|
* Перелік
базових умінь і навичок з основ здоров’я має місце у чинній програмі предмета
«Основи здоров’я».
Для визначення
конкретного бала, окрім вищенаведених, додатково враховуються такі чинники:
зовнішня допомога (повна підтримка вчителя, часткова допомога вчителя,
самостійне виконання завдань, творче виконання завдань) і повнота оволодіння
учнем навчальним матеріалом (елементи програми, фрагменти програми, програмовий
обсяг, діяльність поза межами програмових вимог).
Усі види
оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за характеристиками,
наведеними в таблиці.
|
Рівні навчальних досягнень та їх
узагальнені ознаки
|
Бали
|
Характеристики навчальних
досягнень
|
|
Початковий
ü Знання:
Називає
Відтворює
ü Уміння:
Відтворює
елементи
|
1
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя називає окремі факти і уявлення
програмового матеріалу; потребує постійної активізації та контролю
|
|
2
|
Учень
(учениця) за допомогою вчителя та з використанням підручника, наочності
називає окремі факти, характеризує окремі уявлення програмового матеріалу; за
керівництвом і повною допомогою вчителя відтворює окремі дії
здоров’язбережувальних навичок, копіює
їх; потребує активізації та контролю
|
|
|
3
|
Учень (учениця) користуючись підручником, наочністю називає окремі
факти, уявлення, відтворює їх зміст, але не розкриває їх сутності; за
безпосередньою допомогою вчителя відтворює окремі дії здоров’язбережувальних
навичок; потребує активізації та контролю
|
|
|
Середній
ü Знання:
Називає
Відтворює
Пояснює
ü Уміння:
Відтворює
Частково
застосовує
ü Мотивація:
Позитивні
ставлення
ü Реальна
поведінка:
Частково
здоровя’язбе
режувальна
|
4
|
Учень
(учениця) з використанням підручника і наочності фрагментарно називає і
відтворює уявлення та елементарні поняття; за незначної допомоги вчителя
відтворює за зразком окремі дії здоров’язбережувальних навичок; виявляє
ознаки позитивного ставлення до здоров’я і безпеки в окремих ситуаціях; епізодично виконує окремі правила здорового
способу життя; потребує стимулювання вчителя
|
|
5
|
Учень
(учениця) з використанням підручника і наочності відтворює уявлення та
елементарні поняття; за допомогою вчителя частково пояснює свою відповідь; за
зразком самостійно відтворює окремі дії здоров’язбережувальних навичок;
виявляє позитивне ставлення до здоров’я і безпеки; дотримується окремих
правил здорового способу життя; потребує стимулювання вчителя
|
|
|
6
|
Учень
(учениця) самостійно відтворює уявлення і поняття, за незначної допомоги
вчителя розкриває їх сутність; за підтримки вчителя називає правила поведінки
у стандартних ситуаціях; за допомогою вчителя у стандартних ситуаціях
відтворює здоров’язбережувальні навички; виявляє позитивне ставлення до
здоров’я і безпеки; несистематично дотримується основних правил здорового
способу життя; потребує стимулювання вчителя
|
|
|
Достатній
ü Знання:
Називає
Пояснює
Аналізує
ü Уміння:
Відтворює
Застосовує
|
7
|
Учень
(учениця) за незначної допомоги вчителя відтворює знання
в програмовому обсязі, пояснює сутність уявлень і понять; за допомогою вчителя аналізує ситуації, передбачені програмою; за допомогою вчителя застосовує здоров’язбережувальні уміння і навчики за аналогією у стандартній ситуації; за спонукою вчителя висловлює оцінні судження про стан власного здоров’я і власну поведінку в ситуаціях, передбачених програмою; дотримується основ них правил здорового способу життя |
|
ü Мотивація:
Позитивні
ставлення
Позитивні
наміри
ü Реальна поведінка:
Здоров’язбе
режувальна
|
8
|
Учень
(учениця) самостійно відтворює програмовий зміст матеріалу, пояснює відповіді
прикладами з підручника; за допомогою вчителя аналізує ситуації, передбачені
програмою, встановлює причиновонаслідкові зв’язки між складовими здоров’я та
природними і соціальними чиниками; за незначної допомоги вчителя застосовує
здоров’язбережувальні уміння і навички у стандартних ситуаціях; висловлює
оцінні судження про стан власного здоров’я і власну поведінку в ситуаціях,
передбачених програмою; дотримується
основних правил здорового способу життя
|
|
9
|
Учень (учениця) самостійно відтворює програмовий матеріал,
аргументовано пояснює його на прикладах з підручника та власного досвіду;
аналізує причиновонаслідкові зв’язки на програмовому змісті матеріалу;
самостійно застосовує здоров’язбережувальні уміння і навички у стандартних
ситуаціях; виявляє позитивні наміри щодо власного здоров’я і власної
поведінки в ситуаціях, передбачених програмою; дотримується правил здорового
способу життя
|
|
|
Високий
ü
Знання:
Називає
Пояснює
Аналізує
Оцінює
ü Уміння:
Відтворює
Застосовує
Розвиває
ü Мотивація:
Позитивні
ставлення
Позитивні
наміри
Рішучість
ü Реальна
поведінка:
Здоров’язбере
жувальна
Адвокаційна
|
10
|
Учень (учениця) самостійно відтворює зміст навчального матеріалу,
аргументовано пояснює свої відповіді на прикладах із життя; за незначної
допомоги вчителя аналізує нестандартні ситуації, встановлює
причиннонаслідкові зв’язки, робить висновки; за підтримки вчителя оцінює
різну інформацію щодо здоров’я і безпеки, несистематично користується
додатковими джерелами інформації за окремими темами; за незначної допомоги
вчителя застосовує здоров’язбережувальні уміння і навички в нестандартних
ситуаціях; виявляє позитивні наміри щодо власного здоров’я і власної
поведінки в нестандарних ситуаціях; дотримується правил здорового способу
життя
|
|
11
|
Учень (учениця) оперує програмовим матеріалом, пояснює, аналізує й
оцінює значимість набутих знань для власного здоров’я; аналізує нестандартні
ситуації, встановлює причиннонаслідкові зв’язки, робить висновки, пропонує
варіанти обґрунтованих рішень; оцінює різну інформацію щодо здоров’я і
безпеки, користується додатковими джерелами інформації; самостійно застосовує
здоров’язбережувальні уміння і навички в нестандартних ситуаціях; виявляє
наполегливість і рішучість щодо власного здоров’я і власної поведінки в
нестандартних ситуаціях; дотримується правил здорового способу життя,
переконує інших вести здоровий спосіб життя
|
|
|
12
|
Учень
(учениця) оперує програмовим матеріалом, пояснює, аналізує й оцінює
значимість набутих знань для власного здоров’я і для здоров’я інших; аналізує
нестандартні ситуації, встановлює причиннонаслідкові зв’язки між складовими
здоров’я та його чинниками, робить висновки, узагальнення, самостійно приймає
обгрунтовані рішення; оцінює різну інформацію щодо здоров’я і безпеки,
поширює інформацію, отриману з додаткових джерел; застосовує
здоров’язбережувальні уміння і навички в нестандартних ситуаціях з елементами
творчості; виявляє наполегливість і рішучість щодо власного здоров’я та
здоров’я інших, власної поведінки та поведінки інших у нестандартних
ситуаціях; дотримується правил здорового способу життя, залучає інших до
здорового способу життя
|
Оцінка з основ
здоров’я має бути інструментом підтримки і заохочення на досягнення позитивних
змін у знаннях, уміннях, мотиваціях і реальній поведінці (учителю потрібно
пам’ятати, що в початковій школі навчальні досягнення учнів з основ здоров’я не
підлягають оцінюванню). Тому необхідно позитивно оцінювати кожний крок учня
(учениці), спрямований на:
1) підвищення
рівня знань про здоров’я і безпеку життєдіяльності, здоровий спосіб життя,
уміння використовувати здобуті знання для зміцнення здоров’я;
2) набуття умінь
і навичок, що сприяють підвищенню рівня фізичної, соціальної, духовної та
психічної складових здоров’я;
3) позитивне
ставлення до здоров’я і дотримання правил здорового і безпечного способу життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар