Робота з
обдарованими дітьми
в позакласній
роботі з біології
Роботу з обдарованими дітьми з
біології проводжу і проводитиму не лише
на уроках, а й в позакласній роботі. Причому, в позакласній роботі для цього
більше часу і можливостей.
Біологічно обдаровані діти дуже
спостережливі. Вони помічають найменші зміни в природі. Тому вони широко
залучаються до фенологічних спостережень. Учень поступово перетворюється на
молодшого колегу, який працює над розв’язанням проблем охорони довкілля, дослідження
природи рідного краю. Залучення дітей до пошуково-дослідницької діяльності
дозволяє значною мірою поліпшити знання з біології та екології. За її допомогою
збираємо матеріал, який використовується на уроках, під час навчання (колекції
комах, гербарій, колекції пір’я птахів, листків та ін.).
Одним із шляхів творчого
сприйняття сучасних наук є систематична науково-дослідна робота з актуальних
питань. У ній містяться обов’язкові елементи наукового дослідження:
² постановка мети;
² формулювання завдань;
² вибір методів збору й опрацювання фактичного матеріалу;
² проведення спостережень, дослідів і експериментів;
² аналіз і обговорення одержаного матеріалу, в результаті яких дослідник
отримує відповіді на поставлені запитання.
Навчально-дослідні роботи є
набуттям умінь і знань, необхідних для виконання в майбутньому самостійного
дослідження. Дослідні роботи мають на увазі велику самостійність учнів як під
час вибору методик, так і під час обробки зібраного матеріалу. Навчально-дослідна
діяльність передбачає в першу чергу виконання робіт, що відрізняються різними
методиками виконання, способами збирання, обробки і аналізу одержаного
матеріалу. Вона направлена на вироблення уміння узагальнювати дані й
формулювати результати. Біологія – наука, в якій багато галузей, доступних для
роботи обдарованих дітей. Будь-які наукові матеріали мають бути правдивими,
тобто, відображати істинну картину закономірностей, що є в природі, численних
співвідношень і процесів. Усі результати повинні відображати тільки власні
спостереження і досліди. Тому, при виборі учнем теми дослідження спрямовую його
так, щоб учень вибрав дослідження, які
можна виконати самостійно без великої затрати коштів, і такі які є
максимально безпечними для дослідника.
Порівнювати отримані результати в результаті дослідження можна (а інколи
й необхідно) з даними, що містяться в літературі з даної теми, з обов’язковим
посиланням на використані джерела. Але, переписування даних зі щоденника
спостережень без якої-небудь обробки і осмислення вважаю неможливим. Обробку
результатів проводимо після закінчення спостережень
Значну роль у формуванні інтересу
до біології, на мою думку, відіграють позакласні заходи в рамках тижнів
біології та та основ здоров’я тощо. Вони дають мені як вчителю біології
побачити свій актив (тих учнів, у яких інтерес до біології уже
сформувався) і привернути увагу до
предмета інших учнів. Під час позакласних заходів і предметних тижнів
використовую: ігрові, видовищні,
конкурсні елементи, поєднуючи їх з елементами змагання.
Це допомагає сформувати команду
обдарованих дітей з біології, які беруть і будуть брати участь в олімпіадах з
біології та екології, а також будуть і надалі реалізовувати себе в галузі цієї
науки. Через гру цілком можливо сформувати інтерес до предмета, поступово,
поволі ведучи школярів від краси зовнішніх форм до краси змісту. В конкурсах та
турнірах може виявлятися й просто спортивне бажання перемогти, бути першим.
Нехай виявляється. В ході змагання все одно
засвоюється біологічна інформація, розширюється світогляд. Ну а для
обдарованих дітей з біології ігрові і конкурсні компоненти – це прекрасна
можливість помірятися своїми інтелектуальними силами, показати свої здібності,
не тільки беручи участь у самих іграх, але й, здебільшого, - в їхньому
створенні й проведенні.
Дуже важливою формою роботи з
обдарованими учнями є їх участь у предметних олімпіадах з біології та екології.
Проводяться вони на шкільному, міському, обласному і вищих етапах. На шкільному
етапі олімпіади я намагаюся підбирати такі завдання, які б не тільки виявляли
рівень знань з предмету, а й розвивали б мислення учнів, сприяли баченню
біологічних процесів в цілому в усіх проявах життєдіяльності, дозволяли б учню
порівнювати, аналізувати і робити самостійні висновки. Обов’язковою умовою
участі учнів в олімпіадах є їх добровільна участь. Для підготовки до олімпіад
залучаю обдарованих учнів до індивідуальних безкоштовних консультацій з
предмету, на яких опрацьовуємо завдання олімпіад різних рівнів попередніх
років, опрацьовуємо енциклопедичний матеріал, виконуємо практичні завдання,
наприклад, за гербарним зразком визначити систематичне положення рослини та дати її морфологічну характеристику,
опрацьовуємо різнорівневі тести, розв’язуємо задачі на біологічну тематику.
Немає коментарів:
Дописати коментар