21 квітня 2016

Робота з обдарованими учнями на уроках біології

                       Робота з обдарованими учнями на уроках  біології

На уроках біології потрібно особливу увагу приділяти обдарованим дітям, розвивати їх логічне мислення, творчу активність, бажання глибше, ніж інші учні, пізнати загадковий світ живої природи. Обдарованість, талановитість необхідно пов’язувати з особливостями власне творчої діяльності, проявом творчості, функціонуванням творчої людини. На уроках біології потрібно формувати і розвивати в обдарованих дітей:
²  задатки, схильності, що виявляються в підвищеній чутливості, певній вибірковості, перевагах та динамічності психічних процесів;
²  інтереси, їх спрямованість, частота і систематичність прояву, домінування пізнавальних інтересів;
²  допитливість, прагнення до створення нового, схильність до вирішення і пошуку проблем;
²  швидкість у засвоєнні нової інформації, утворення асоціацій;
²  прояв загального інтелекту – сприйняття, розуміння, швидкість оцінок і вибору шляху рішення;
²  емоційне забарвлення процесів, емоційне ставлення, вплив почуттів на суб’єктивне оцінювання;
²  наполегливість, цілеспрямованість, працьовитість;
²   інтуїтивізм, схильність до оцінок та прогнозів;
²   швидкість в оволодінні уміннями і навичками, прийомами;
²  здатність до вироблення власних стратегій.
Обдаровані учні повинні мати сприятливі морально-психологічні умови для навчальної діяльності, виконуючи роботу, більшу за обсягом і інтенсивністю
Обдаровані діти – це перші помічники учителя на уроці. Вони з радістю готують реферати і повідомлення, постійно переглядають телепередачі про рослинний і тваринний світ, читають додаткову літературу і пресу, беруть активну участь у підготовці і проведенні семінарських занять, конференцій. На своїх уроках я постійно заохочую учнів до перегляду наукових фільмів про життя тварин і рослинний світ, використовую наявний наочний матеріал, пропоную обдарованим дітям завдання випереджаючого характеру (підготувати повідомлення, реферати, проекти, презентації).
Важливе значення має індивідуальна форма роботи, коли здійснюється безперервна дія учня і вчителя, під час якої найбільш повно реалізуються індивідуальні особливості учня, враховуються його особистісні якості. На своїх уроках використовую індивідуальні завдання не лише для роботи з обдарованими учнями, а й з відстаючими, що дає можливість зацікавити їх у навчанні та покращити знання. Використовую та використовуватиму у подальшій роботі елементи проблемного навчання. Наприклад, перед вивченням будь-якої теми уроку ставлю перед учнями проблему, тоді обдаровані діти будуть не просто сприймати і засвоювати навчальний матеріал, а знаходити шляхи для вирішення проблеми. На уроках біології використовую різноманітні форми і методи роботи. Особливої уваги надаю сучасним інноваційним технологіям та інтерактивним методам навчання, де обдаровані учні мають здатність очолювати діяльність роботи «малих» і «великих груп», під час «Мозкового штурму» висловлювати найоригінальніші та найсміливіші думки. «Мозковий штурм» досить ефективно використовується для визначення глобальних проблем. Учні при цьому усвідомлюють свій особистий внесок у зроблене, а оригінальність та неповторність таких визначень просто вражають.  Допомагає вести обговорення дискусійного питання в класі і дати змогу обдарованим дітям проявити себе, метод «Займи позицію». Проводжу його з метою надання учням можливості висловитися та практикувати навички спілкування. Дуже часто на уроках використовую ситуації та випадки із життя, пропоную їм їх проаналізувати. Ситуації, випадки слугують для учнів конкретними прикладами для ідей та узагальнень, забезпечують підґрунтя високого рівня абстрагування та мислення, демонструють людські почуття та емоції, зацікавлюють учнів, захоплюють їхню увагу, допомагають пов’язати навчання з досвідом реального життя, дають шанс застосувати знання на практиці. Особливо вдало аналіз ситуацій дається при вивченні тем екологічного змісту. Розв’язуючи ситуації, учні готуються до реального життя, адже в житті може все трапитися і тоді знадобляться знання з біології. Ситуації дають шанс застосовувати знання на практиці і сприяють розвитку обдарованості школярів.
На уроках біології та основ здоров’я використовую метод проектів, який орієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, спрямовану на розв’язання конкретної проблеми з використанням методів і способів навчання та знань з різних галузей науки біології. Цей метод дає змогу самореалізуватися обдарованим школярам. Модульні технології реалізують принцип диференціації, що дає змогу засвоїти не тільки обов’язковий мінімум, а й досягти більш високого рівня, що сприяє роботі з обдарованими дітьми. Пропоную учням розгадувати кросворди, на біологічну тематику.

Немає коментарів:

Дописати коментар