21 квітня 2016

Розробки уроків-екскурсій з біології, 6 клас


Урок №68                                                                                                      Дата______

Тема: Екскурсія: «Вивчення рослинних угруповань. Лука.»
Мета.
Освітня. Ознайомитись на прикладі біогеоценозу луки із структурою рослинного угруповання, різноманітністю видів.
Розвиваюча. Розвивати навички природоохоронної діяльності.
Виховна. Виховувати ціннісне ставлення до природи
Обладнання: лупи, копачки, ботанічні папки, визначники рослин, олівці, блокноти, сантиметрова стрічка або рулетка.
Місце проведення: місцева лука.
І. Підготовка до екскурсії.
 1.Ознайомлення з завданнями екскурсії, місцем її проведення та маршрутом.
 2.Проведення цільового інструктажу з БЖД.
 3.Повторення правил поведінки в природі.
ІІ. Зміст екскурсії
1.     Коротка характеристика природного біогеоценозу луки  - розповідь вчителя
2.     Самостійна робота учнів за завданнями:
Завдання 1.
              На типовій ділянці луки виміряйте висоту рослин, визначте ярусність. Визначте домінуючі види кожного ярусу і за гербаризуйте їх. Встановіть залежність рослин від світла, вологи. Для кращого визначення розділіть їх  на три групи – злакові та осокові, бобові, різнотрав’я
Завдання 2.
              На пробній ділянці площею 1м2 визначте види (роди) рослин і підрахуйте їх кількість.
Завдання 3.
              Відміряйте ділянку 4м2 і визначте на ній чисельність популяцій 2-3 видів (підрахуйте кількість екземплярів кожного виду).
Завдання 4.
           На зрізі викопаної ями подивіться, чи помітне ярусне розміщення коренів, визначте, які рослини утворюють підземну ярусність.
Завдання 5.
          Знайдіть серед росли ті, які ви вивчали. Визначте їх систематичне положення. Чи є серед них лікарські рослини? Чиє рослини занесені до Червоної книги України?
Завдання 6.
          Ознайомтесь із пристосувальними особливостями живих організмів до співіснування в біогеоценозі. Вкажіть, які тварини проживають на цій ділянці. Які зв’язки існують між тваринами і рослинами даної місцевості?
IV.Підбиття підсумків екскурсії
    1.Обговорення результатів виконання завдань.
    2.Часткове складання звіту про екскурсію.
Домашнє завдання
    Скласти звіт про екскурсію за запропонованим планом.
Звіт про екскурсію на луку.
а) місцезнаходження даної території (область, район, урочище)
    ________________________________________________________________
б) абіотичні фактори середовища:
1.     рельєф, мікрорельєф___________________________________________
2.     клімат_______________________________________________________
3.     ступінь зволоження грунту (надмірне, помірне, недостатнє) _________________________________________________________________
4.     тип грунту____________________________________________________
в) тип луки (суходільні, заплавні, низинні, торф’янисті) ______________________________________________________________________
г) ярусне розчленування рослинності ___________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
д)виявлення зовнішніх та внутрішніх взаємозв’язків у рослинному угрупуванні:
1.     виявлення симбіотичного співіснування:
·        мутуалізм (рослини родини бобових та бульбочкові бактерії) __________
________________________________________________________________
·        паразитизм (повитиця на конюшині) _______________________________
________________________________________________________________
    2. наявність конкуренції:
·        за світло ______________________________________________________
·        за вологу _____________________________________________________
·        за поживні речовини ____________________________________________
3.взаємозв’язки з тваринами (комахи запилювачі, личинки комах, рослиноїдні тварини) ___________________________________________________________
__________________________________________________________________
е) виявлення рідкісних та занесених до Червоної книги України видів рослин
____________________________________________________________________
___________________________________________________________________
є)господарське використання даної території _____________________________
__________________________________________________________________
ж) виявлення екологічних проблем на даній території ______________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________










Урок №69                                                                                                      Дата______
Тема : Рослинний світ рідного краю
Мета.
Освітня. Ознайомити учнів з видовим складом рослин, що ростуть у найближчому оточенні; актуалізувати знання про системи і зв'язки між компонентами системи, закріпити поняття про основні таксономічні одиниці.                   
Розвивальна. Розвивати інтерес і навички до вивчення природи свогокраю, спостережливість.                                                                                                          Виховна. Розкрити багатство і красу рідного краю, сприяти розвитку естетичних почуттів, позитивних емоцій, доброти, дбайливого ставлення до всього живого, виховувати почуття взаємодопомоги, поваги до інших.Очікувані результати: учні ознайомляться з природним багатством рідного краю, конкретизують знання, отримані в курсі на місцевому матеріалі.
Обладнання: ручка, олівець, щоденник спостережень, термометр спиртовий, фотоапарат тощо.
Тип уроку: екскурсія (відповідно до місцевих умов).
ХІД УРОКУ
І. Підготовка до екскурсії
1.Заздалегідь визначити:
Місце проведення екскурсії залежно від того, де розташована школа: в сільській чи міській місцевості, в центрі чи на околиці.
Це може бути поле, ліс, сад, луки, міський парк, берег річки або озера тощо. Маршрут та об'єкти спостережень.
2. Ознайомлення учнів із завданнями екскурсії.
II. План проведення екскурсії
1. Ознайомлення учнів з темою, метою та завданнями екскурсії, прогнозування того, що вони зможуть вивчити та спостерігати.
2. Поділ класу на групи й отримання відповідного завдання, яке виконується безпосередньо під час спостереження за природними та штучними екосистемами.
3. Бесіда або розповідь (коли прибули на об'єкт спостереження) про найважливіші ознаки об'єкта, на які слід звернути особливу увагу.
4. Самостійна робота в групах.
III. Проведення екскурсії.
А) Бесіда
- Які ви знаєте дерева, що ростуть у нашій місцевості?
- Які ви знаєте кущі?
- Які вам відомі трав'янисті рослини?
- Яке практичне значення цих рослин?
- Назвіть, які ви знаєте лікарські рослини, що ростуть у нашій місцевості, біля вашого дому, школи.
- До складу якої системи (природної чи штучної) належать рослини, які ви спостерігаєте? Доведіть.
- Які основні таксономічні одиниці рослин ви знаєте? Для чого їх увели в науку? Наведіть приклади.
Б) Самостійна робота в групах:
Завдання для групи 1.
А) Складіть список трав'янистих рослин, яких найбільше в місці проведення екскурсії. Разом з учителем визначте родові та повні видові назви.
Зберіть п'ять (кількість може бути довільною) рослин з коренем (бур'янів), визначте їх за допомогою вчителя і зробіть з них гербарій, користуючись інструктивною карткою.
Б) Підготуйте коротку доповідь про кожну з цих рослин, вкажіть їхнє значення в природі та житті людини. Опишіть умови зростання рослин. Визначте, до якої природної системи вони належать.
Завдання для групи 2.
А) Складіть список дерев і кущів, які ви побачили. Замалюйте або сфотографуйте форми кущів і дерев. Разом із учителем визначте родові і повні видові назви. Зберіть зразки листків з кожної рослини і виготовте гербарій листків з різною формою листкової пластини, опираючись на інструктивну картку.
Б) Підготуйте коротку доповідь про кожну рослину, вкажіть ЇЇ значення в природі та житті людини. Опишіть умови їхнього зростання. Визначте, до якої природної системи належать побачені вами рослини. Охарактеризуйте зв'язки даної рослини з чинниками неживої (вода, ґрунт, повітря) і живої природи (інші рослини, тварини, людина, бактерії).
Інструктивна картка
1.     Для виготовлення гербарію покладіть зібрану рослину чи її частину в розпрямленому вигляді на газетний папір.
2.     Іншим аркушем газетного паперу накрийте рослину. Змінюйте ці газети першого дня декілька разів, даякі - рідше.
3.     Засушені рослини пришийте на білі цупкі аркуші паперу й приклейте етикетку, в якій зазначте назву рослини (після визначення), місце і час збору.
4.     Разом з учителем, використовуючи шкільний визначник чи спеціальні картки, визначте назву та родину, до якої рослина належить.

В) Доповіді учнів за результатами виконаних завдань.
Г) Узагальнююча бесіда.
— Які рослини ви спостерігали на екскурсії?
— На які групи ви б їх поділили, за якою ознакою? (За формою життя або за значенням).
— Які системи ви спостерігали на екскурсії?
— Яке значення мають рослини в даних системах?
— Для будь-якої системи, яку ви бачили, складіть ланцюг живлення.
IV. Підсумки екскурсії
Самооцінювання учнями своїх знань та практичних умінь.                                                                            Відзначення вчителем найактивніших і найуважніших учнів.                                                                     Вчитель звертає увагу на те, що здобуті на екскурсії знання та засушені вдома гербарні зразки рослин учні використають впродовж наступних уроків.
V. Домашнє завдання
1. У зошиті дати відповіді на завдання, і в класі на уроці доповісти про результати свого спостереження, демонструючи звіт про екскурсію (виконане і відповідним чином оформлене завдання).
2. На основі звітів учні разом з учителем можуть оформити стенд у кабінеті.




Немає коментарів:

Дописати коментар