19 квітня 2016

Матеріали проведення акції "День юного натураліста"

Міністерство освіти і науки  України
Управління освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації
Відділ освіти, молоді та спорту Деражнянської районної адміністрації
Кальнянський НВК



                    

                   Підсумкові матеріали акції «День юного натураліста»
                                                                               





                                                                                 Матеріали підготувала:
                                                                                 Вчитель Кальнянського НВК
                                                                                 Мельник Аліна Вікторівна

                                           Кальня  2015
                                                  Звіт
          по проведенню акції «День юного натураліста» в Кальнянському НВК
Цьогоріч  акція « День юного натураліста» в нашому навчально-виховному комплексі походила з 14 по 18 вересня під девізом:
                           «Юннатом бути - модно!»
Мета:
v Формування в школярів бажання та вміння захищати і зберігати єдність екосистеми Землі, приділяти особливу увагу біологічній різноманітності та природнім процесам, що підтримують життя.
v Формування екологічної культури, екологічного виховання.
v Розвивання досвіду розв’язання екологічних проблем.
v Виховання екологічної свідомості учнів.
До програми проведення Всеукраїнської акції "День юного натураліста» були включені наступні заходи:
1.     Урочиста лінійка з нагоди відкриття проведення акції «День юного натураліста».
2.     Виховний захід на тему «Таємниці народної медицини.(1-4 кл.)
3.     Конкурс на краще озеленення класної кімнати.
4.     Трудова акція «Приберемо планету».
5.     Виставка-розпродаж сільськогосподарської продукції.
6.     Виховний захід «Наша планета – колиска життя». (5-7 кл.)
7.     Проведення біологічного турніру «Юні природознавці» (7-9 кл.)
8.     Проведення тематичного вечора в честь закриття тижня юного натураліста в школі.



                 План проведення виховних заходів:
v 14.09. - урочиста лінійка з нагоди відкриття акції «День юного натураліста».
виставка – розпродаж сільськогосподарської продукції.
v 15.09. – виховний захід на тему «Таємниці народної медицини.(1-4 кл.)
v 16.09. – проведення конкурсу на краще озеленення класної кімнати.
Трудова акція «Приберемо планету».
v 17.09-Виховний захід «Наша планета – колиска життя». (5-7 кл.)
v 18.09. Проведення біологічного турніру «Юні природознавці» (7-9 кл.)
Проведення тематичного вечора в честь закриття тижня юного натураліста в школі.

v Підбиття підсумків тижня.
Головним результатом акції "День юного натураліста" стало задоволення від спільної праці,спілкування з природою та збагачення цікавою інформацією.










                  
                                  Понеділок, 14.09.2015 р.
Сьогодні в Кальнянському НВК відбулося урочисте відкриття екологічного тижня, присвяченого Всеукраїнській Акції "День юного натураліста". На ранковій лінійці директор школи Копчинська Ж.А. та вчитель біології Мельник А.В. повідомили учням про стартування даної акції, її мету та завдання, які постануть перед ними. Був оголошений графік проведення заходів, передбачених планом, та умови їх виконання. До роботи було залучено учнів 1 - 9 класів, їх класних керівників та класоводів, вчителів предметів природничого циклу та інших членів нашої дружної шкільної родини.
Також сьогодні учні всіх класів, які були попереджені заздалегіть, організували виставку-розпродаж сільськогосподарської продукції. Кожного року учні разом із вчителями сумлінно доглядають пришкільну дослідну ділянку, експериментуючи  з  вирощуванням на ній різноманітних овочів, спецій та фруктів. І щоосені вона радує нас своїми щедрими дарами. Не обділила  природа нас і цьогоріч. Зібравши багатий урожай, школярі вирішили провести незвичайну виставку-розпродаж, а у ролі експонатів презентувати вирощену власноруч продукцію. На виставку були запрошені не лише школярі та працівники школи, а й батьки учнів та просто бажаючі помилувати око шедеврами матінки-природи. Особливо порадувало те,що до організації даної виставки активно долучилися батьки учнів. Вони допомагали виготовляти композиції,а також приготували смачні страви з овочів та фруктів, якими могли поласувати усі бажаючі

                              Вівторок, 15.09.2015р.
Сьогодні було проведено виховний захід «Таємниці народної медицини». Підготовку даного заходу на себе взяли класні керівники 1-4 класів разом зі своїми підопічними. Малята розповідали про те, яку користь приносять людині рослини, які нас оточують.





                         











                                   Середа, 16.09.2015 р.
Ми вже давно працюємо над озелененням класних кімнат та коридорів школи тому, що це не лише дуже красиво, але й корисно. Учні та вчителі разом висаджують нові рослини, займаються їх пересадженням та щоденно доглядають за ними. Займалися ми цим і сьогодні. А щоб учні мали ще більше  стимулу та натхнення, вирішили провести конкурс на краще озеленену класну кімнату. До уваги бралося не лише кількість вазонів, а й те у якому стані вони перебувають, чи не забувають їх поливати та зрошувати. Нащастя, таких порушень виявлено не було. І тому трошки повагавшись журі всетаки визначило переможців. Розташувались вони у наступному порядку:
1-ше місце - 4 клас ( квітникар – Ваврух Анастасія)
2-ге місце - 6 клас ( квітникар – Вовчук Вікторія)
3- тє місце - 9 клас ( квітникар –Копчинська Руслана).
Також сьогодні було організовано загальношкільну трудову акцію «Приберемо планету». Учні та вчителі, озброївшись знаряддями праці, приводили до ладу пришкільну ділянку, квітники, шкільний фруктовий сад , подвір’я школи та центральну вулицю нашого села. Особливо плідно та завзято працювали учні молодших класів, для яких дана трудова акція була проведена у формі веселої рухливої гри.






                                   Четвер, 17.09.2015 р.
На сьогодні у нас було заплановане проведення виховного заходу  учнями  5-7 класів на тему «Наша планета – колиска життя».  Учні у поетичній формі розповідали  про красу нашої матінки – землі, і про загрозу, як над нею нависла. Надіємося, що ми змогли донести до маленьких сердечок бажання оберігати і леліяти нашу рідну землю.











                        





                                     П’ятниця, 18.09.2015 р.
Ось і добігає до свого завершення акція «День юного натураліста».  На сьогодні у нас було заплановано проведення шкільного біологічного турніру для учнів 7-9  класів.
Учні готувалися заздалегідь: вони обирали учасників команд (за правилами їх повинно бути 5), капітанів команд та вигадували назви, символіку та девізи.
В результаті утворилося три команди.
v Команда учнів 9-го класу «Юннат».  Символ – пов’язана на шию зелена хустинка. Девіз: «Юннатом бути модно!»
           Учасники команди:
1)    Копчинська Руслана – капітан команди
2)    Дзекан Максим
3)    Туз Сергій
4)    Чорний Віталій
5)    Шелін Олександра
v Команда учнів 8-го класу «Турист» . Символ – глобус. Девіз: «Ми – туристи, сонця діти, всьому вміємо радіти. Заспіваєм пісню сміло і мерщій берімсь за діло!»
            Учасники команди:
1)    Кушнір Сергій – капітан команди
2)    Трояк Уляна
3)    Ткачук Богдан
4)    Павлова Людмила
5)    Васильцов Віталій
v Команда учнів 7 класу «Потічок». Символ – блакитна стрічечка. Девіз – «З малого потічка – велика річка.»
Учасники команди:
1)    Швець Іван – капітан команди
2)    Вершута Юлія
3)    Шелін Ярослав
4)    Ковбич Вікторія
5)    Бойко Костянтин

Проводила турнір вчитель біології  Мельник А.В. Журі турніру:
-         Копчинська Ж.А.- директор школи, голова журі
-         Колодій О.І. – вчитель географії
-         Закорко Л.В. – вчитель хімії.
По завершенні проведення турніру, журі оголосило підсумкові результати. Виявилось, що зі значним відривом лідирувала команда «Турист» учнів 9-го класу. Усі учасники турніру були нагороджені пам’ятними грамотами та солодкими призами.
Наприкінці даного заходу було проведено підбиття підсумків акції "День юного натураліста". Результатами тижня стало збагачення новими цікавими знаннями, задоволення від суспільно-корисної праці та усвідомлення значущості екологічного виховання.
                                                                          
                                                          Не рубай деревце, не рубай!
                                                          Воно не завдасть тобі шкоди.
                                                          І не нищ, не топчи, не ламай!
                                                          Підросте- захистить від негоди.
                                                          Не рубай деревце, не рубай...








             Виховний захід на тему:
      "Таємниці народної медицини"
Цілі: розширити знання учнів про лікарські рослини; ознайомити учнів з методами заготівлі лікарської сировини,приготування чаїв,настоїв,відварів; розкрити зв'язок людини з природою; виховати бережливе ставлення до багатств довкілля і розумне його використання.
Обладнання: лікарська сировина, гербарії, навчальні картки рослин.
Методи: ділова гра, пояснення, бесіда
                                            Хід заходу:
Вступне слово вчителя.
Люди дуже давно помітили лікувальний ефект зеленої рослинності,що їх оточувала. На території нашої України налічується близько 5 тисяч видів рослин. До використання у фармацевтичній практиці дозволено близько 300. І недарма в народі лікарські рослини називають друзями здоров'я людини,бо з усіх лікарських препаратів 40% виготовляють з лікарських рослин.
Люди використовували лікарські рослини й часто пов'язували з їх чудодійною силою багато легенд. З багатьма рослинами  пов'язані звичаї,обряди українського народу. Виконуючи під час календарних свят обрядові дії,пов'язані з певними рослинами,людина сподівалась,що це допоможе зберегти здоров'я,зміцнити добробут сім'ї,посилити родючість землі.
                                                 Дуб
Учень.
Рослинні мотиви та образи відображені у фольклорі. Особливо популярним в Україні був дуб. Його шанували за довголіття,міцність,вологостійкість. Дуб давав чудовий будівельний матеріал. Дубову кору вважали найкращою в чинбарстві та кушнірстві. Вірили,що якщо в першу купіль немовляти покласти три листочки з верхівки дуба, то хлопець виросте міцний,як дуб. Коли народжували сина,то біля хати садили дуб. Дубовими гілками заклепували хату, встеляли долівки з весни до осені там,де росте син.
Учениця.
Оспіваний у народних думах і піснях,дуб став символом козака.
                                          Чом дуб не зелений?
                                          Лист хмара прибила.
                                          Козак невеселий -
                                           Лиха година.
У весільних приповідках і побажаннях дуб  є символом подружнього життя. Дубом - велетнем народ позначав певні етапи своєї славної історії.
                                           Тополя
Учень.
тополя в Україні - символ жіночої долі,незрадливого кохання, та,нажаль, нещасливої дівочої долі. у народних піснях  із тополею порівнюють красиву, струнку дівчину або жінку. Рубання тополі символізує заручення або заміжжя.
                                             Тонка висока тополя:
                                             Чорнява дівчина -  то моя.
                                             Тонку високу зрубаю,
                                             Чорняву дівчину кохаю.
Відомий казковий мотив обернення дівчини на тополю використав Т.Г.Шевченко в поемі  "Тополя".У першій половині 19 століття існував обряд, який виконували  на Зелені свята. Тополю зображала вродлива дівчина,вбрана у стрічки,зелень і квіти. Її водили селом та співали:
                                              Стояла тополя,
                                              Край чистого поля.
                                              Стій, тополенько,
                                              Стій,не розвивайсь,
                                              Буйному вітроньку
                                              Не підіймайсь.
                                     Пісня "Ой чиє то жито"
                                                
                                                Калина
Учениця.
Калина коло хати - здавна найперша й  найзвичайніша ознака оселі, українця, символ щастя, родинного благополуччя й достатку. Красиву,цнотливу дівчину порівнювали з калиною:
                                              Зацвіла в долині
                                              Червона калина
                                              Ніби засміялась
                                              дівчина-дитина.
Китицями калини прикрашали весільний коровай, калиновим  цвітом чи ягодами оздоблювали гільце. Водночас схилена над водою калина нагадує смуток і журбу:
                                            Червона калинонька
                                            На яр-воду схилилася...
                                            Там дівчина журилася.
Калина також стала для нас символом національного відродження:
                                            Гей у лузі червона калина,
                                            Гей,гей, похилилася,
                                           Чогось наша славна Україна,
                                            Гей,гей засмутилася.
                                  Пісня " При долині кущ калини"
                                                 Верба
Учень.
Опоетизована народом верба невипадково заслужила собі  шану . виростаючи біля природних джерел води, вона стала ніби символом води на землі. Існує навіть прислів'я: "Де срібліє вербиця, там здорова водиця."
Верба - це ніжне дерево,миле й близьке серцю українця,тісно пов'язане з його життям і побутом. Виганяючи худобу вперше на літнє пасовисько, кожну корівку чи овечку стьобали вербовим прутиком, щоб уберегти від хвороби та якоїсь біди. У слов'ян верба приносила щасливе сімейне життя. Християнська церква встановила свято - Вербна неділя. Освячену вербу зберігали в хаті й широко використовували як лікувальний засіб та оберег. Вірили що в таку хату не вдарить блискавка, до неї не забреде нечиста сила.
Препарати виготовлені з верби використовують при хворобах шлунку, а також при подагрі, ревматизмі та деяких застудних хворобах.
                                    Полин, рута, м'ята
Учениця.
У народних піснях і приказках полин має епітет  гіркий і дуже часто є символом нещасливого життя. Ще його використовували як оберег від русалок.
Препарати полину - водний настій, спиртова водна витяжка застосовується  для покращення травлення.
Почесне місце в піснях і обрядах посідає м'ята. З нею порівнюють дівочу красу і цноту. Під час весілля вінки для молодої та дружок плели з м'яти, барвінку й рути. Листок цієї рослини - скарбничка цілющих речовин, котрі заспокійливо діють на людину. тому кожна господиня вирощувала м'яту на своєму подвір'ї.
Добре відомі і цілющі властивості рути. Вінок,сплетений з неї , є символом дівування. Образ зів'ялої рути означає втрачену цноту. Часто разом із рутою згадується і м'ята.
Препарати з рути застосовують як антисептичний, анти спазматичний засіб.
                                               Барвінок
Учениця
Барвін - зілля - вічнозелена рослина - є однією з улюблених нашого народу. Коріння цієї любові, очевидно, приховане в різних повір'ях наших предків слов'ян, у яких барвінок був шанованою рослиною. Барвінок здавна використовували у весільних обрядах. Сплетені весільні вінки та гірлянди символізують вірність, постійність, довготривалість шлюбу,тому одна з народних назв звучить як барвінок весільний. Українські дівчата здавна широко використовували барвінок як своєрідний косметичний засіб. Із квітів готували відвар і ним умивалися. Завдяки цьому шкіра набувала гарного кольору,ставала м'якою, еластичною.
У народній медицині барвінок застосовують у вигляді відвару для полоскання рота у разі зубного болю, як кровоспинний, зміцнювальний, кровоочисний та протизапальний засіб. Проте потрібно пам'ятати, що барвінок це все таки отруйна рослина, а його смак гіркий і в'яжучий.
                                          Черемха
Учень.
Весна вже владно вступила в свої  права й ніжну молоду зелень переплела чудовим візерунком і барвистих квітів. Але навіть на фоні цього квітчаного різнобарв'я нас вражає щедре квітування черемхи звичайної.
Учениця.
Під час цвітіння черемхи мало хто не спокуситься, щоб не зламати букет гілок, прикрашених китицями білих духмяних квіток. Та коли залишите його на ніч у спальні, то вранці неодмінно відчуєте головний біль, слабкість. Справа в тому, що черемха виділяє велику кількість фітонцидів. Фітонциди мають здатність убивати різні бактерії та інші мікроорганізми. Тому сильний запах очищує повітря від різних мікробів.
Учень.
Черемха - одна з найбільш продуктивних фітонцидних рослин. Учені провели цікаві досліди. Подрібнені листки клали у скляну банку, до якої пускали кімнатних мух. Через кілька хвилин вони гинули, убиті леткими речовинами черемхи.  Кілька розтертих бруньок черемхи вбивають навіть стійких кліщів за 10 хвилин. так само закінчується 20- хвилинне перебування в атмосфері фітонцидів мишей та щурів.
Учениця.
У народній медицині черемха користується заслуженою славою. Використовують її плоди, листя та кору. Плоди є добре в'яжучим засобом і використовуються для лікування лихоманки, ревматизму та венеричних захворювань. Листки, які  містять у собі дуже багато вітаміну С , у вигляді чаю або настою вживають у разі хвороб легень, бронхів, фурункульозу.
                                                    
                                                       Аїр
Учень.
Аїр -  багаторічна рослина з родини ароїдні. В Україні цю рослину називають лепехою або татарським зіллям, неначе згадка про тяжкі часи татарської навали.
Учениця.
Аїр дуже цінна лікарська рослина. Ефірну олію, яку одержують із кореневищ та листків, використовують у парфумерії та харчовій промисловості. Вважають, що татари возили із собою кореневища цієї рослини як тонізуючий засіб. Аїр використовують для лікування гнійних виразок, холери,  сипного тифу, жовчного міхура, і як чудовий дезінфікуючий засіб.
                     Конкурс  загадок про лікарські рослини
·        Дзвіночки перлинки
цвітуть в гущині.
Немов з порцеляни
Квітки запашні.
·        Нирковиднії листки
Нагадують копитки.
Як розтерти той листок -
Вдарить перцем в ніс душок.
·        М'які сріблясті волоски
рослину цю вкривають.
Вони її від холодів
Надійно захищають.
Поодинокі квіточки
На диво - дзвоник схожі,
Народ вважає, що ця квітка
Безсоння  лікувати може.
·        Де весною вироста
Гарна квітка золота,
Влітку бачимо листок,
Знизу теплий кожушок.
·        Схили голівки біленькі дзвіночки,
Ховають  від сонця пахучі дзвіночки.
                      Підбиття підсумків.




         





               Наша планета – колиска життя
2. Ведуча.  Земля  - колиска людства. Яка ж вона Земля?  Земля народжує прозорі струмки і потоки. Носить на собі океани, хмари, розкривається джерелами, пускає в небеса птахів, вбирає в себе всі сніги  й дощі, дає всьому життя.
3. Ведучий
                                     День весняний так пахне квітками,
                                     Білий світ все навкруг полонив.
                                     Де не глянь – всюди барви казкові,
                                     Так багато в природі є див!
4. Ведуча.
                                   Наше серце чутливе до звуків,
                                   Що весна нам дарує в ці дні.
                                   Тут дзюрчання струмка, шепіт листя,
                                   І дзвінкі солов’їні пісні.
5. Флора.
                                  Земля ти наша!
                                  Якою красою обдаровуєш людину,
                                  Якими барвами радуєш,
                                  Якими пахощами вітаєш.
6. Земля.
                                 Жила спокійно я у своїм царстві,
                                 Усе довкола так цвіло, манило.
                                Раділа сонцю, щебетанню птахів
                                І кожен день давав все нові сили!
7. Флора.
                               В природі все буденне і святкове,
                               І дивне, і незвичне і просте.
8. Фауна.
                               Є зміст в листку,
                               Є зміст в пташиній мові,
                               В усьому що зів’яло чи цвіте.     
9. Флора.
                               Все загадкове, потаємне, зриме
                               Нашіптує мені: люби,живи!
                               І грає вітер синіми  очима
                               На килимі зеленої трави.

10. Фауна.
                              І чую я як в серці зріє слово,
                              І папороть надій моїх цвіте.
                              В природі все буденне і святкове,
                              А може, просто  кажучи, святе!
11. Ведучий.
                             Сьогодні свято наше від душі
                             Присвячуєм тобі ми, земле рідна.
12. Ведуча.              Відкрий нам двері в храм свій чарівний,   Й нехай увійде в нього той, хто цього гідний!
13.
                           Весна іде і нас вона зове
                           Світанки сині в поле зустрічати.
                           Та правило святе повинні знати ми,
                           Що треба все садить, а не ламати!
14. 
                           Коли комашку стрінеш на путі,
                           Ступай легенько, щоб її не затоптати,
                           Якщо не ми,  то хто ж у цім житті
                           Малих істот цих буде захищати?
15.
                            Для птахів зробимо житло,
                            Щоб з вирію у край свій повертали,
                            Чекатиме завжди на них село,
                            Щоб співом ніжним душу чарували.
16.
                             Хоч іноді, хоч раз в житті,
                             На самоті з природою залишся,
                             І подивуйся ніжній чистоті
                             Того зеленого затишшя.
17.
                             Прислухайся, як трави шелестять,
                             Як розмовляють і дерева, й квіти.
                             Які предивні дні стоять! Ти спробуй це збагнути й зрозуміти!
                           
18.
                            І ти відчуєш, як очиститься душа,
                            Як в грудях серце стрепенеться,
                            І як народяться рядки вірша,
                            Спіши…Бо все от-от минеться.
19.
                             Воскресайте камінні душі,
                             Розкривайте серця і чоло!
20.
                             Щоб не сказали про вас грядущі
                              -Їх на Землі небуло.
                             Пісня « Вчать у школі»
1. ми завзяті дітлахи, знають нас усі птахи,
    Допоможем ми завжди їм радо всюди.
    Добрий їм збудуєм дім, і обід зготуєм їм,
    І в біді ми поруч з ними завжди  будем.
2. Ми прочистим джерело, чистим щоб воно було.
    Квіти скрізь посадим, бо красу ми любим.
    Любим ми своє село, хочем щоб воно цвіло,
    І щасливі щоб були всі наші люди.
21. Ведучий.    На завершення  учні нашої школи підготували вірш відомої письменниці, тематика якого відповідає нашому сьогоднішньому заходу. Давайте послухаємо, що з цього вийшло.
22. Ведуча. Вірш Ліни Костенко, читають учні 9 класу.
  23.                          Ми – атомні заложники прогресу,
                                  Вже в нас нема ні лісу, ні небес.
                                  Так і живем від стресу і до стресу,
                                  Абетку смерті маємо -  АЕС.
      24.                      Ще назва є, а річки вже немає,
                                 Усохли верби, вижовкли рови.
                                 І дика качка тоскно  обминає
                                 Рудиментарні залишки багви.
      25.                      І тільки степ, і тільки спека, спека,
                                 І озерявин проблиски скупі.
                                 І той у небі зморений лелека,
                                 І те  гніздо лелече на стовпі.
          26.                 Куди ти ділась,  річенько? Воскресни!
                                  У берегів потріскались вуста.
                                 Барвистих лук не знають твої весни,
                                  І світить спека ребрами моста.
 27.                          Стоять мости над мертвими річками.
                                 Лелека зробить декілька кругів.
                                 Очерети із чорними свічками
                                 Ідуть уздовж колишніх берегів…










           Конкурс "Юні природознавці"
Цілі: розвивати пізнавальний інтерес учнів до знань;формувати екологічну культуру,зацікавленість предметом біології;виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю;сприяти співпраці учнів одне з одним  та з учителем,яка формується на основі гуманних стосунків і в атмосфері взаємодопомоги.
                                    Підготовка до конкурсу
1. Сформувати три команди з учнів 7, 8 та 9 класів по 5 учасників у команді.
2. Запропонувати учням попрацювати з додатковою літературою про рослини й тварини рідного краю,про Червону книгу України,підібрати загадки про птахів та обрати назву команди.
3. Обрати ведучих та членів журі,капітанів команд.
                                                 Хід заходу
1-й ведучий
                     Мережиться між травами струмок,
                     Рясна калина гронами барвиться,
                     Пливе туман,сріблястий,як димок,
                     Долина самоцвітами іскриться.
2-й ведучий
                      Як диво це нащадкам зберегти?
                      І гай,і річку,повну прохолоди.
                      Бо в царстві цих прадавніх ще святинь
                      Довічна мудрість матері-природи.
Учитель
                      Сьогодні ми продовжуємо наш тиждень "Юного натураліста" і проводимо конкурс "Юні біологи" під девізом "Знай, люби, бережи природу."
                                           
                                           "Бліцтурнір"
   Командам пропонують запитання,на які вони мають швидко відповісти.
 1. За назвою якого дерева названо місяць року? ( Липа)
 2. Про яких тварин говорять, що вони вилазять зі шкіри? ( Про змій)
 3. Який найбільший павук трапляється в Україні? ( Тарантул)
 4. Чому вечірні квіти - білі? ( Щоб їх бачили комахи)
 5. Скільки років живе щука? (300­)
 6. про що може розповісти пень? ( Про  вік дерева)
 7.  Який найменший птах у світі? ( Колібрі)
 8. Як те дерево називається,що влітку у сніг вбирається? ( Тополя)
 9.  Як називається найбільший птах України? ( Дрохва)
10. Якого птаха називають лікарем лісу? ( Дятел)
11. Який птах підкидає яйця у чужі гнізда? ( Зозуля)
12. У якому році створено Червону книгу України? ( 1980 рік)
                                 "Упізнайте лікарську рослину"
За цікавими історіями та певними ознаками учні мають упізнати лікарські рослини.
·        Дуже неприємна рослина,точніше неприємні її опіки.Листки й молоді пагони їстівні,багаті на вітаміни.Вона зупиняє кровотечу,а з її коріння та листків виготовляють фарбу. (Кропива)
·        У порадах старовинної книги про цю рослину написано : "Свіжі плоди додають у чай,вони мають дуже кислий смак,тому потрібно додавати також мед.Такий напій корисний при високій температурі" ( Лимон)
·        Як декоративну рослину її вирощували ще у 14 столітті. Наразі вона занесена до Червоної книги України. Уся рослина отруйна,але зі стебла і квітів одержують ліки від хвороб серця.Має дуже сильний,але приємний аромат. (конвалія)
·        Ця лікарська рослина була відома ще у Давній Греції. У народі її називають кошачою травою.Лікувальними є її корені,якщо хтось чимось схвильований то йому радять випити настоянку цієї рослини.(Валеріана)
·        назва цих жовтих квітів перекладається як "кашель",а її і справді використовують для лікування кашлю і застуди. Листочки цієї рослини з одного боку вкриті теплим пушком,а з іншого- гладенькі і холодні на дотик,тому  у народі ця рослина має дуже цікаву назву.(мати-й-мачуха)
·        У народній медицині цю рослину використовують для надання волоссю сили і краси,хоча вона рахується злісним бур'яном.А от у Японії її вирощують як овочеву культуру.( Лопух)
                                     " Увага!Увага!"
Учитель зачитує набір слів.Команда 7 класу запам'ятовує назви рослин,команда 8 класу - назви тварин, команда 9 класу- природні явища.Потім кожна команда намагається пригадати і записати якомога більше своїх слів.
Дикобраз,сніг,горобина,ящірка,смородина,туман,соболь,осот,грім,лелека,топінамбур,торнадо,щавель,ожина,іній,бджола,терен,веселка,орангутанг,перепілка,землетрус.
                                               Розминка
1.З кожної команди по 1 хлопчику.Завдання- із заплющеними очима намалювати на дошці коня.
2. З кожної  команди по 1 дівчинці. Завдання-  розгорнути без допомоги рук і з'їсти цукерку.
                                          Конкурс капітанів
Кожен з капітанів команд одержує по три слова,в яких літери переставлені місцями.Завдання- протягом 2 хвилин відновити порядок літер у кожному слові.
Організм, клітина, пластиди.
Дихання, фотосинтез, цитоплазма.
Земноводні, фізіологія, антропогенез.

Підбиття підсумків,нагородження переможців.

                                                  

Тематичний вечір до закриття тижня юного натураліста

Учень 1.    Україно моя, запорошена газами, квітко!
Твої хати й сади все пливуть і пливуть у диму.
Україно, рожева тендітна лебідко,
Твої болі й страждання, я, рідна, на себе візьму.

Учень 2.     Каламутний Дніпро вже аж стогне від горя і гніву,
Засихають сади і гаї, переліски-ліси.
Від кислотних дощів в’януть трави тривожно і німо,
Шумних птахів зникають на наших полях голоси.

Учень 3.      Україно моя, пожовтіла журлива вербице,
Неповторно-живі замулились джерела твої,
Вже неможна будь-де просто неба водиці напитись,
І струмки – не струмки, а брудні ручаї.

Ведучий 1.     Невже все це правда? Давайте звернемося до наших фахівців із проханням, проаналізувати сучасний стан планетарних систем на порозі XXI століття, щоб глибше відчути весь трагізм нашого буття. 

Ведучий 2.       Людина - єдиний представник світу живого, що володіє свідомістю. На жаль, сьогодні людство передусім занепокоєне пошуком матеріальних цінностей. Природа, що створила людину як істоту тілесну і духовну, тепер зводиться в стан обмеженого чуттєвого, безглуздого, бездуховного середовища проживання. 

Ведучий 1.        За останні 100 років: із земних надр було видобуто 137 млрд. т вугілля, 47 млрд.т. нафти, 20 трлн. куб. м газу; видобуток енергетичних ресурсів збільшився у кілька разів.
Бо тільки за 25 років споживання, всіх енергоресурсів у світі збільшилося у 3 рази, а нафтопродуктів у 5 разів.

Виконується пісня мелодію «Земля в элюменаторе» групи «Земляне»

1.Вода у нас забруднена ( 2 рази)
Повітря чистого давно у нас нема
І тужим за загубленим (2 рази)
За всім тим, що природа нам дала

Приспів:

І сниться нам не «Фанта» й «Кока-кола»
Від них на нас усіх чека біда

А сниться нам земля довкола
Чисте повітря і джерельная вода

2.Земля у нас забруднена (2 рази)
Й безвихідь чистая давно скува,
І можем ще спастися ми (2 рази)
Коли довкола б трохи загляда!

Приспів

Ведучий 2.       А що вода? На сьогодні, вода майже у половині всіх річок і озер не придатна не лише для життя, а й для нормального існування мешканців водойми. Найбільші ріки світу у катастрофічному стані. Але проблема не лише у забрудненні водойм. Не можна не помітити виснаження і отруєння найбільш цінних і доступних нам джерел прісної води, зокрема, ґрунтової, відновлення чистоти якої може тривати 300-400 років.

Учень 4.     Якщо так і далі буде,
То не довго й до біди,
Адже кожному відомо,
Що без води і ні сюди і ні туди.

Ведучий 1..    Стан ґрунтового шару планети також викликає серйозне занепокоєння. Сучасні втрати продуктивних ґрунтів становлять 6-7 млн. га за рік. Тільки у результаті ерозії із сільськогосподарських угідь щорічно вивітрюється 26 млрд. т ґрунту.

Учень 5.       Усі ґрунти насичені відходами .
Яскрава квітка пахне гербіцидами, 
А від комах несе інсектицидами. 

Учень 6.       Скрізь на планеті потеплішало, 
Повітря від чаду посірішало.
Дерева від отрути похилилися,
 
Берізки чорними зробилися.
 

Учень 7.        Оболонки Землі отруту вбирають, 
Кислотні дощі землю поливають.
 
Парниковий ефект вкоріняється,
 
"Мирний атом" вже
нам не підкоряється .
Смерть планетою "ходить", 
Свою "чорну справу" робить.

Ведучий 2.        Я переконаний, ми не повинні допустити, щоб ці страшні рядки стали дійсністю. Проте ніде правди діти, до того йде. Чи не так? 
Але екологія це не тільки чиста вода, чисте повітря - це й чистота приміщень, де ми живемо та вчимося.
Запрошуємо вас переглянути виступ
наших юних акторів, можливо, хтось впізнає себе?!

ЕКОЛОГІЧНА АГІТБРИГАДА «ІНОПЛАНЕТЯНИ ДОПОМОГЛИ»

(Ведучий
1. До школи зібрався Вадим Посмітюх. (Вадим вибігає на сцену з величезним портфелем, з якого стирчить всякий непотріб.) 

Ведучий 2.

Тато дитині харчів накупив:
Метр батона, яблук десяток,
Гарну цукерку і сік на додаток.
Вадик складає це все у портфель.
А у портфелі місце лишив.
Вадик ще кілька речей прихопив:
Ключку, рогатку,
Зуби вампіра, сірник, шоколадку.
Усі разом
А де ж підручники?
Вадим
Туди їм зась!
Куди не просять,
Туди не залазь!
Ведучий
1.
Сів наш Вадик у коридорі — 
Одинокий воїн у полі.
Порішити хоче сходу 
Харчовий увесь запас. 
Треба їсти дуже швидко, 
Щоб устигнути ще в клас. 
Вадим
З'їв я батончик, 
Кільце ковбаски. 
Яблука хрумкав,— 
Аж стояв ляскіт. 
Злизькав цукерку, 
Спер шоколадку, 
Тепер треба Вадю 
Поразважатки!

(Вадим вибігає за куліси, а на сцену вибігає Крапелька.) 

Крапелька
Ой біда, яка біда, 
Ой біжить, тече вода! 
Перелилась через край, 
Ти не стій, часу не гай! 
Вадик вкинув в унітаз 
Яблук двійко в один раз, 
І тепер кругом тече.. 
Усі разом
А що ж Вадик? 
Крапелька
Вадик й вухом не веде.

(Ведучі і Крапелька вибігають за сцену. Виходить Техпрацівниця, миючи шваброю підлогу.) 

Техпрацівниця 
Порося тут побувало? 
Може зграя мавпенят? 
Боже, скільки ще терпіти 
Цих зухвалих бісенят? 

(Читає напис на стіні)

Так і знала — знак один, 
Пише так: «Тут був Вадим». 
І нема на нього кари, 
То ж бо справжній хуліган, 
Піду геть з цієї школи!
Бо у мене, чесне слово, 
До інфаркту близький стан.

(П'є таблетки і виходить зі сцени, демонстративно кидаючи на підлогу швабру. З 'являється Завгосп з мітлою
)
Завгосп
З Вадимом й дружками — 
Чиста біда: 
Б'ють всюди вікна, 
Ллється вода, 
Запалюють листя, 
Йде в школі війна! 
Пилюка і дим 
Заповзають у ніс, 
Сміття щохвилини росте, 
Як той ліс. 
Все! Не витримую!
Терпцю не стає! 
Можуть здолать це 
Інопланетяни лише!

(Кидає мітлу, і виходить. На сцену вбігають Вадим та його друзі і весело
розмовляють._)
Вадим
Хлопчина я моторний, 
Козак я хоч куди. 
Порядок й дисципліна — 
Для мене вороги!
Друг 1.
Чинити любим шкоду, 
Робити все не так, 
Усі нас в школі знають, 
Та не вгамують нас ніяк.
Друг 2.
Доводимо до сказу 
Завгоспа й вчителів, 
Патруль екологічний 
Зловить нас не зумів.

(Вадим та його друзі бігають, стрибають... Чути свист, гуркіт за кулісами, сцена яскраво освітлюється. Усі здивовано завмирають, з'являється інопланетянин. Він рухається механічними кроками до Вадима.)

Інопланетянин 
1.(передає по рації). 

Секунда, Секунда, я — Ра­діус. Об'єкт знайдено. Найбільший шкідник Галактики в наших руках.

(
Інопланетянин 2. «Радіус, Радіус, говорить Секунда. Починайте галактичний сеанс перевиховного екологічного гіпнозу.)

Інопланетянин 1.Починаю. Зв'язок закінчено!
Запам'ятайте! Залишки їжі розкладаються, і в них розмножуються бактерії, які є поживою для гризунів, шкідливих комах, стають 
роз­садником плісняви. 

Інопланетянин 2. Спалюючи листя, ви завдаєте шкоди навколишньому середовищу.Листя потрібно прикопувати.

Інопланетянин 1.Витрачаючи воду, ви марнуєте гроші своїх батьків, школи, держа­ви. Ви — шкідники! Бо ця вода могла би напоїти деревце, квітку, людину в спеку, хворого. Вода — чарівниця, вода — працівниця, а не ( руйнівна сила в поганих руках. Не буде води — загинуть ліси, люди, все живе на Землі.

Інопланетянин 2. Не здіймайте пилюки, бо вона шкідлива для ваших легенів. На її частинках сидить багато збудників різних хвороб.

Інопланетянин 1.Будьте людьми, а не дикунами, бо якщо так піде далі, то ви знищи­те світ, у якому живете, і вас спіткає таке ж лихо, що сталося з нашою планетою.

Інопланетянин 2.Ми також колись були схожими на вас. Не дбали про природу, смітили у власних домівках, школах, на вулицях. Планета потонула в смітті, у кіптяві від спалюваного сміття, від їдкого диму поліетиленових обгорток, у газах, який викидали сучасні автомобілі. Ми витратили все паливо, всю електроенергію. Палива залишилося рівно стільки, щоб збудувати наш корабель, який ми назвали «Екос», та полетіти на пошуки кращого світу. Ми знайшли його і назвали ЕКОЛОГІЯ.

Інопланетянин 1.Щоб не сталося більше такого лиха ніде в Галактиці, ми ство­рили Всегалактичний екологічний патруль і боремося з істотами, які зневажають природу, забруднюють довкілля, марно витрачають воду, електроенергію, паливо. (Звертається до Вадима.) Ти сприйняв інформацію?


Вадим (говорить як робот). Сприйняв усі 1625 слів. Інформацію занотовано назавжди.

Інопланетянин
2. . Твої дії?
Вадим. Я і мої друзі вступаємо до шкільного екологічного товарис­тва і до шкільного екологічного патруля. 
Усі. Ура! Ура! Ура!
Інопланетянин. Сеанс закінчено. Радіус на зв'язку. Завдання ви­конано.
Учень 8.
Пам'ятай завжди і всюди — 
Навкруг тебе живуть люди. 
Навколишній дивний світ .
Має жити мільйони літ.
Щоби жити й не хворіти 
І
дихати чистим повітрям
Щоб вода була, як скло, 
Глянь-но, друже, у вікно:
Чи нема таких, як Вадик, 
Що усе в житті їм вадить, 
Що понищити готові 
Цілий світ, не те що школу?!
Якщо є, то бий у дзвін: 
Все навколо - то твій дім. 
І не будь, не будь таким, 
Яким був оцей Вадим.

1 коментар: